Saturday, June 14, 2014

Berhenti merokok tanpa rasa sakit dengan VIVIX !

Assalamualaikum dan hai!

Statistik menunjukkan rakyat Malaysia menghisap 23.7 bilion rokok setahun dan jumlah ini satu peningkatan besar daripada 18 bilion batang pada 1998.

Penyakit berkaitan merokok adalah pembunuh nombor satu di negara ini, yang menyebabkan kira-kira 10,000 rakyat Malaysia meninggal dunia setiap tahun.
Statistik menunjukkan 49 peratus daripada lelaki dewasa di negara ini merokok dan melebihi kadar di negara maju seperti di Britain (38 peratus), Amerika Syarikat (35 peratus) dan Sweden (30 peratus). Kesedaran di negara ini menurunkan kadar merokok sejak beberapa tahun lalu.

- sumber http://www.ikim.gov.my/

Adakah anda seorang perokok? Atau ada dikalangan orang tersayang anda merokok?
Semua orang tahu akan bahaya merokok ni, dan juga bahaya terhadap orang sekeliling.


Tapi saya faham, sebenarnya ramai yang ada keinginan untuk berhenti rokok, tapi tak berjaya and tak tau macam mana nak mulakan untuk berhenti merokok ni. Ada juga yang tak mampu and tak tahan effect semasa proses nak berhenti merokok tu. 
Bagi perokok, rokok ni umpama kekuatan mereka, bila tak dapat rokok mula la rasa serba tak kena.
Biasanya memang susah bagi perokok untuk berhenti merokok  kerana racun nikotin dah meresap  keseluruh urat saraf sehingga ke sel-sel DNA mereka. 
Dan seandainya mereka berjaya berhenti merokok, pelbagai masalah lain  yang akan timbul seperti : 

1. Mengalami depression, tekanan, putus asa, atau rendah diri.Dalam keadaan sebegini, dia mesti dijauhkan dari lingkungan perokok dan perlu diberikan sokongan positif.

2. Menjadi cepat marah.

3. Mood berubah tak tentu pasal. Tiba-tiba emosi, marah, gembira, gelisah, dan mood lainnya datang akibat tubuh menginginkan nikotin.

4. Tidak sedap badan. Puncanya adalah terjadinya proses pembuangan yang dilakukan oleh tubuh. Selama merokok, nikotin akan mengalir laju oksigen dan nutrisi ke seluruh tubuh. Dan kini, tubuh akan membuatkan semua berjalan seperti biasa tanpa nikotin.

5. Mengalami masalah ususMungkin akan muncul krem, mual, perut kembung dan sembelit

6. Masalah hidung dan tekak. Hidung dan tekak akan berusaha menghilangkan lendir dan terakumulasi selama masa merokok. Untuk detoksifikasi bahagian tubuh ini, mungkin Anda mengalami batuk, tekak kering, dan mulut kering. Minum air banyak untuk mengurangkan masalah tersebut.

7. Nafsu makan meningkat. Hilangnya racun rokok secara berperingkat boleh menggalakan rasa lapar. Ambil makanan rendah kalori dan sihat, serta air yang mencukupi untuk tubuh Anda.

8. Sakit kepala. Keluarnya nikotin turut mengundang sakit kepala. Rehat dan minum air secukupnya

9. Susah tidur. Elakkan minum kopi untuk sementara dan lakukan senaman

10 Berpeluh dingin , tangan dan kaki gementar. Ini seperti kesan ketagihan dadah.

11. Mengalami masalah kulit. Kulit akan berangsur pulih ke adaan yang lebih baik. Selama menuju proses tersebut, mungkin Anda sedikit mengalami masalah jerawat, lidah, atau mulut. Ini hanyalah proses peralihan.

Kini ada 1 penyelesaian untuk masalah-masalah ni.

SHAKLEE VIVIX.



Pengambilan 1 sudu sehari saja, dah cukup untuk membuatkan anda berhenti merokok dengan sendiri, tanpa mengalami fasa-fasa pemulihan macam kat atas tadi :)
Jom layan live testimoni dari Encik ni yang dah berjaya berhenti merokok dengan VIVIX :





- credit to Siti Al'Izzah

Best kan best kan?
Isteri dia yang bagi, lagi sweet.
Seronok dengar penerangan and sharing dari beliau ^_^
Alhamdulillah..

Untuk mendapatkan TAWARAN ISTIMEWA bulan ini serta consultation mengenai masalah dan produk Shaklee, boleh hubungi saya di :
SID Mira
SMS/Whatsapp : 0173262007
Atau boleh PM saya di sini

No comments:

Post a Comment